środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 22 (382) z dnia 20.11.2014

Remont czy ulepszenie w wynajmowanym lokalu?

W wynajmowanym przez naszą spółkę lokalu przeprowadziliśmy remont. Prace, które wykonała firma budowlana, polegały między innymi na malowaniu ścian i wymianie wykładziny. Jak należy ująć poniesione wydatki w księgach rachunkowych? Czy można zaksięgować je bezpośrednio w koszty, czy jest to ulepszenie w obcym środku trwałym?

W świetle art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, wśród środków trwałych wymienia się ulepszenia w obcych środkach trwałych. Wydatki mające charakter ulepszeń w obcych obiektach w księgach rachunkowych stanowią odrębne obiekty inwentarzowe (odrębne środki trwałe). Kwalifikuje się je do odpowiedniej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), która uzależniona jest od rodzaju środka trwałego, na który poniesiono nakłady.

Generalnie na wartość początkową ulepszenia w obcym środku trwałym składają się wszystkie nakłady poniesione przez jednostkę w obcym obiekcie do dnia przyjęcia tego obiektu do używania na potrzeby jednostki (por. art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości). W tym przypadku nie ma znaczenia czy przeprowadzone prace miały charakter remontu, czy ulepszenia.

Natomiast nakłady na obcy środek trwały ponoszone w trakcie wykorzystywania go w prowadzonej działalności gospodarczej w zależności od ich charakteru mogą być odnoszone bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej – jako koszty remontu lub stanowić odrębny środek trwały – jako ulepszenie w obcym środku trwałym. Odpowiednie ujęcie poniesionych wydatków na wynajmowany lokal w księgach rachunkowych zależy od prawidłowej oceny, czy są to rzeczywiście wydatki remontowe, czy też powinny być potraktowane jak ulepszenie obcego środka trwałego.

Definicję ulepszenia zawiera art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości, według którego ulepszenie polega na przebudowie, rozbudowie, modernizacji, rekonstrukcji danego obiektu i powoduje, że wartość użytkowa tego obiektu po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do używania wartość użytkową. Zatem, gdy środek trwały zostaje ulepszony, powoduje to konieczność powiększenia jego wartości początkowej o sumę wydatków poniesionych w związku z tym ulepszeniem.

Remont natomiast, ma na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego poprzez wymianę zużytych składników technicznych, nie powodując jednak zmian w użytkowaniu, przeznaczeniu, czy konstrukcji tego obiektu. Nakłady o charakterze remontu poniesione w trakcie użytkowania wynajmowanego lokalu zalicza się bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki.

Z treści pytania można wywnioskować, iż wykonane prace miały raczej cechy remontu obcego środka trwałego. Zakładamy, że wydatki na remont zostały poniesione już w trakcie wykorzystywania wynajmowanego lokalu w prowadzonej działalności. W związku z tym fakturę dokumentującą koszty remontu jednostka może ująć w księgach rachunkowych, zapisem:
a) kwota zobowiązania wobec dostawcy:
Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
c) zarachowanie w ciężar kosztów wydatków poniesionych na remont wynajmowanego lokalu w cenie zakupu
(nabycia):
Wn konto 40-2 "Usługi obce" lub odpowiednie konto zespołu 5,
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Trzeba również podkreślić, że gdyby suma wydatków poniesionych na remont wynajmowanego lokalu była kwotą w ocenie jednostki znaczącą, to znaczy mającą istotny wpływ na jej wynik finansowy, to zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów, określoną w art. 6 ustawy o rachunkowości, koszty takiego remontu wskazane jest aktywować rozliczając w czasie jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów za pośrednictwem konta 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Co istotne, jak już wspomniano na wstępie, jeśli wydatki na wynajmowany lokal zostały poniesione jeszcze przed przekazaniem tego lokalu do używania, to bez względu na ich charakter (ulepszenie lub remont) należy je zaliczyć do ulepszeń w obcych środkach trwałych. W pierwszej kolejności wydatki te księguje się wówczas na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", zapisem:

Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Następnie po zakończeniu prac wartość ulepszenia w obcym środku trwałym przyjmuje się na stan środków trwałych jako odrębny obiekt inwentarzowy, zapisem:

Wn konto 01 "Środki trwałe",
Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Ostatecznie więc, w takim przypadku, poniesione przez jednostkę wydatki ujęte zostaną w kosztach jako odpisy amortyzacyjne.

www.SrodkiTrwale.pl - Wydatki na remont i ulepszenie:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.