środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 69 (901) z dnia 27.08.2012

Remont i ulepszenie środka trwałego

Wykorzystywane w działalności gospodarczej składniki majątku stanowiące środki trwałe czasami należy wyremontować, a niekiedy na przykład unowocześnić. Podatnik musi ustalić charakter przeprowadzonych prac. Rozróżnienie to ma znaczenie dla celów podatkowych. Inaczej podatkowo rozliczane są bowiem koszty remontu, a inaczej koszty ulepszenia środka trwałego.


Koszty remontu

Aby ustalić znaczenie pojęcia remont, można posiłkować się definicją przyjętą w ustawie - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 ze zm.). W jej myśl, remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt 8 powołanej ustawy).

Zatem istotą remontu są działania podejmowane w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji (zużycia), których celem jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego. Podkreślić należy, że charakteru remontu nie zmienia fakt użycia w nim materiałów odpowiadających aktualnym standardom technicznym.

Jeśli zakres wykonanych prac ma na celu remont środka trwałego, to wydatki takie zalicza się bezpośrednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów, za jednym wyjątkiem. Wyjątek ma zastosowanie do kosztów remontu poniesionych przed oddaniem środka trwałego do używania na potrzeby działalności gospodarczej. Środek trwały musi bowiem charakteryzować się kompletnością i zdatnością do użytku w dniu przyjęcia go do używania. Dlatego wydatki poniesione jeszcze przed tym dniem, w tym związane z remontem mającym na celu doprowadzenie go do używania, zwiększą jego wartość początkową. Tym samym są kosztem poprzez odpisy amortyzacyjne.

Inaczej rozliczany jest koszt prac remontowych przeprowadzonych już w trakcie eksploatacji środka trwałego (po wprowadzeniu go do ewidencji). Wówczas wydatki z nimi związane są zaliczane bezpośrednio do kosztów (bez względu na ich wartość). Należą one do kosztów pośrednio związanych z przychodami, które są potrącalne w dacie poniesienia. Oznacza to, że u prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów są one kosztem w dacie wystawienia faktury (rachunku) za przeprowadzone prace remontowe, a u prowadzących księgi rachunkowe - w dacie ujęcia (zaksięgowania) ich w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku).


Rozliczenie ulepszenia

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu, to ich wartość początkową powiększa się o sumę wydatków z tego tytułu, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł.

Tak więc wydatków na ulepszenie środka trwałego nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Stanowią one koszt poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby jednak tak się stało, konieczne jest uwzględnienie art. 22g ust. 17 ustawy o pdof i art. 16g ust. 13 ustawy o pdop. Zawarte są w nich wytyczne, kiedy dla celów podatkowych dochodzi do ulepszenia. Wynika z nich, że z ulepszeniem środka trwałego mamy do czynienia, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

  • środek trwały został przebudowany, rozbudowany, poddany rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji,
     
  • poniesione wydatki:
     
    • przekroczą w danym roku podatkowym 3.500 zł,
       
    • powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania.

Oznacza to, iż ustawodawca do ulepszenia zalicza określony zakres prac, tj. przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację. Ponadto wskazuje na konieczność, aby w wyniku tych prac doszło do wzrostu wartości użytkowej danego składnika majątku. Wzrost ten ustala się w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania. Mierzy się go w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztów ich eksploatacji. Nie są to jednak jedyne kryteria. Przedsiębiorca może zastosować także inne, o ile za ich pomocą wykaże, że doszło do wzrostu wartości użytkowej.

Ostatnie kryterium decydujące o zakwalifikowaniu danych prac do ulepszeniowych to kryterium kwotowe wyznaczone na poziomie 3.500 zł. Jego uwzględnienie oznacza, że nawet jeśli w wyniku podjętych prac (np. modernizacyjnych) dojdzie do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego, ale wartość wydatków poniesionych na ten cel nie przekroczy 3.500 zł, podatnik może je rozliczyć bezpośrednio w kosztach podatkowych. Dopiero gdy ich wartość przekroczy w danym roku podatkowym kwotę 3.500 zł, to powiększają one wartość początkową środka trwałego (przykład 1).

Wyjątek od zasady, że wydatki na ulepszenie środka trwałego powiększają jego wartość początkową, dotyczy tych środków, których wartość początkowa została ustalona metodą uproszczoną. Jest to metoda uregulowana w art. 22g ust. 10 ustawy o pdof. Do przepisu tego nie odwołuje się art. 22g ust. 17 ustawy o pdof, który stanowi o podwyższaniu wartości początkowej o wydatki na ulepszenie. Zatem jeżeli wydatki te dotyczą środka trwałego, którego wartość ustalono w sposób uproszczony, to można je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku z przychodami podatnika.


Amortyzacja po ulepszeniu

» zasady ogólne

Reguła, że wydatki na ulepszenie środka trwałego powiększają jego wartość początkową i są rozliczane w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne (za wyjątkiem gdy jego wartość początkową ustalono metodą uproszczoną) ma zastosowanie zarówno do składników majątku będących w trakcie amortyzacji, jak i zamortyzowanych. Oznacza to, że ulepszenie środka trwałego całkowicie zamortyzowanego powoduje konieczność dalszego naliczania odpisów.

Odpisów od ulepszonego środka trwałego należy dokonywać od jego podwyższonej wartości początkowej, a nie od nakładów na ulepszenie. Należy je rozpocząć od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony i kontynuować do czasu, gdy suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych zrówna się z wartością początkową środka trwałego.

Amortyzacja po ulepszeniu powinna być prowadzona według wcześniej stosowanej metody dla danego środka trwałego (dokonanie ulepszenia nie daje możliwości jej zmiany - przykład 2).

» ulepszenie przy metodzie degresywnej

W myśl zasady ogólnej, zwiększenie wartości początkowej, na skutek ulepszenia następuje w miesiącu, w którym ulepszenie zakończono, a odpisów od tej powiększonej wartości dokonuje się od miesiąca następnego. Przy czym gdy środek trwały jest amortyzowany metodą degresywną ma ona zastosowanie tylko w niektórych latach jego amortyzacji. Przy tej metodzie w pierwszym roku odpisy amortyzacyjne naliczane są od wartości początkowej środka trwałego, natomiast począwszy od drugiego roku amortyzacji od wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy, ustalone na początku każdego kolejnego roku podatkowego. Uwzględniając zatem specyfikę degresywnej metody amortyzacji należy stwierdzić, że wydatki na ulepszenie zwiększają wartość początkową środka trwałego amortyzowanego tą metodą:

  • w miesiącu dokonania ulepszenia (odpisów od powiększonej wartości dokonuje się od miesiąca następnego) - w pierwszym podatkowym roku jego używania,
     
  • od początku następnego roku podatkowego (odpisów od powiększonej wartości dokonuje się od początku roku) - w kolejnych latach.

Zasadę, że wartość początkową ulepszonego środka trwałego można zwiększyć w miesiącu dokonania ulepszenia ponownie można stosować po przejściu na metodę liniową, a także w przypadku gdy środek trwały jest już całkowicie zamortyzowany.

» jednorazowa amortyzacja a ulepszenie

Zasada zwiększania wartości początkowej środka trwałego o wydatki na jego ulepszenie ma zastosowanie również do składników majątku zamortyzowanych jednorazowo na podstawie art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof i art. 16k ust. 7-13 ustawy o pdop. Przy czym gdy do ulepszenia dochodzi w tym samym roku podatkowym, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych i zamortyzowany jednorazowo, wartość nakładów poniesionych na ulepszenie można zaliczyć do kosztów w formie jednorazowego odpisu (oczywiście pod warunkiem, że nie został wcześniej wykorzystany limit jednorazowej amortyzacji - przykład 3). Możliwości takiej nie ma w kolejnych latach, gdyż wówczas odpisy amortyzacyjne można naliczać według metody liniowej lub degresywnej (o ile dla danego środka ta metoda jest dopuszczona).

Jeżeli więc do ulepszenia jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego dochodzi w latach następujących po roku wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych, a środek ten jest amortyzowany metodą:

  • liniową, wówczas wydatki na ulepszenie podlegają rozliczeniu na ogólnych zasadach,
     
  • degresywną - wydatki na ulepszenie uwzględnia się w podstawie amortyzacji na zasadach wcześniej opisanych dla tej metody.

Przykład 1

W kwietniu 2012 r. przedsiębiorca poniósł wydatki w kwocie 2.400 zł na adaptację środka trwałego, co upoważniało go do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów. W lipcu br. dokonał następnego wydatku na adaptację tego samego środka trwałego w kwocie 6.800 zł.

Łączna suma wydatków na ulepszenie środka trwałego w roku podatkowym wyniosła 9.200 zł. Tym samym przekroczyła kwotę 3.500 zł obligującą podatnika do zwiększenia wartości początkowej tego składnika majątku. W tej sytuacji w lipcu 2012 r. przedsiębiorca miał obowiązek podwyższenia wartości początkowej środka trwałego o sumę poniesionych nakładów. Jednocześnie w tym samym miesiącu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę 2.400 zł, zaliczoną w ciężar kosztów w kwietniu 2012 r.


Przykład 2

Firma posiada zamortyzowany (metodą liniową - stawka 20%) samochód ciężarowy o wartości początkowej 120.000 zł. W lipcu 2012 r. został on ulepszony, a wartość ulepszenia wyniosła 30.000 zł. W sierpniu należy wznowić odpisy amortyzacyjne od wartości 150.000 zł (metodą liniową według stawki 20%).


Przykład 3

Przedsiębiorca, który rozpoczął działalność gospodarczą w 2012 r., w maju nabył samochód ciężarowy za kwotę 180.000 zł i w tym samym miesiącu zamortyzował go jednorazowo.

W czerwcu 2012 r. dokonał jego modernizacji na kwotę 51.000 zł. W tym samym miesiącu zwiększył jego wartość początkową do wysokości 231.000 zł (180.000 zł + 51.000 zł). W czerwcu zaliczył również do kosztów podatkowych 42.000 zł jednorazowego odpisu, wykorzystując w ten sposób w całości limit jednorazowej amortyzacji na 2012 r. (180.000 zł + 42.000 zł = 222.000 zł).

Pozostałą część wartości ulepszenia w kwocie 9.000 zł od 2013 r. postanowił amortyzować metodą liniową.

 

Zakres prac składających się na ulepszenie:

  • przebudowa - zmiana (poprawienie) struktury wewnętrznej istniejącego stanu środka trwałego,
     
  • rozbudowa - powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,
     
  • adaptacja - przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony, albo nadanie mu nowych cech użytkowych,
     
  • rekonstrukcja - odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
     
  • modernizacja - unowocześnienie środka trwałego.

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.)

www.SrodkiTrwale.pl - Wydatki na remont i ulepszenie:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.