Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 26 (1033) z dnia 10.09.2019
Prace remontowe wykonywane w pomieszczeniach biurowych
W okresie urlopowym, wykorzystując nieobecność części pracowników, w pomieszczeniach biurowych dokonaliśmy prac polegających na malowaniu ścian oraz wymianie paneli podłogowych. Czy wydatki o wartości przekraczającej 10.000 zł, poniesione w związku z takimi pracami, należy uznać za ulepszenie budynku, czy pomimo montażu nowych paneli można rozliczyć je jako remont?
Wydatki dotyczące malowania ścian pomieszczeń firmowych i wymiany paneli podłogowych stanowią prace o charakterze remontowym, w związku z czym podlegają jednorazowemu odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów. |
W przedmiotowej sprawie należy przede wszystkim ustalić, czy zakres prowadzonych prac należy kwalifikować do wydatków na ulepszenie, czy remont.
W myśl art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP (odpowiednio art. 22g ust. 17 ustawy o PDOF), środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł.
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie definiują natomiast pojęcia remontu. Zgodnie z utrwaloną praktyką (akceptowaną przez organy podatkowe, a także orzecznictwo sądów administracyjnych), w przedmiotowym zakresie stosuje się przepisy ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 8 tej ustawy, przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Oznacza to, że istotą remontu są wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, w tym również polegające na wymianie zużytych składników technicznych, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Remont następuje w toku eksploatacji środka trwałego przez podatnika i co do zasady, jest wynikiem jego zużycia. Wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe ma charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie jego pierwotną wartość użytkową i niezmieniający jego charakteru.
Zatem różnica między nakładami ponoszonymi na remont a nakładami ponoszonymi na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów, natomiast w wyniku ulepszenia środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji, zyskuje istotną zmianę cech użytkowych.
Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej w pytaniu należy uznać, że malowanie ścian pomieszczeń firmowych oraz wymiana paneli podłogowych stanowią klasyczne prace remontowe. Nie mamy w takim bowiem przypadku do czynienia ze zmianą wartości użytkowej pomieszczeń. Nie następuje również zmiana ich przeznaczenia czy sposobu wykorzystania.
Tak więc nie ulega wątpliwości, że poniesione przez jednostkę wydatki, jako posiadające charakter remontowy (odtworzeniowy), mogą zostać jednorazowo zaliczone (w dacie poniesienia) do kosztów uzyskania przychodów. Dla takiego sposobu rozliczenia bez znaczenia pozostaje fakt, że wartość prowadzonych robót przekracza 10.000 zł. Ustawy podatkowe nie wprowadziły bowiem w tym zakresie żadnych limitów.
www.SrodkiTrwale.pl - Wydatki na remont i ulepszenie:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|