środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (379) z dnia 1.10.2014

Wymiana kas rejestrujących na nowe drukarki fiskalne

Mamy kasy fiskalne, które są już zużyte i całkowicie zamortyzowane. Chcemy je wymienić na nowoczesne drukarki fiskalne. Jakich zapisów powinniśmy w związku z tym dokonać w księgach rachunkowych? Czy zakup nowych drukarek należy udokumentować dowodem OT, a na stare wystawić LT? Co zrobić ze zużytymi kasami fiskalnymi?

Po wycofaniu kas fiskalnych z użytkowania i dopełnieniu wszelkich formalności wynikających z przepisów prawa jednostka może przekazać stare zamortyzowane kasy fiskalne do utylizacji. Z kolei nowo zakupione drukarki fiskalne może przyjąć do ewidencji środków trwałych, bądź wydatki na ich zakup odnieść bezpośrednio w ciężar kosztów w miesiącu przekazania drukarek do używania, jeśli ich wartość w ocenie jednostki nie jest znacząca.

Wycofanie z ewidencji środków trwałych zużytych i całkowicie zamortyzowanych kas fiskalnych można udokumentować dowodem "LT – Likwidacja środka trwałego" i ująć w księgach rachunkowych, zapisem:

      – Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
      – Ma konto 01 "Środki trwałe".

Należy jednak rozróżnić moment wyksięgowania środka trwałego z ewidencji i postawienia go w stan likwidacji, od faktycznej likwidacji tego obiektu (np. utylizacji), którą często przeprowadza się w terminie późniejszym. Do momentu fizycznej likwidacji środka trwałego wskazane jest ująć go w ewidencji pozabilansowej, zapisem:

      – Wn konto 09 "Środki trwałe w likwidacji".

Wyksięgowanie środka trwałego z ewidencji pozabilansowej nastąpi w momencie jego fizycznej likwidacji, zapisem: Ma konto 09.

Zwracamy uwagę, że w przypadku kas rejestrujących zasady ich używania, ewidencjonowania obrotu, serwisowania regulują przepisy ustawy o VAT i wydane na ich podstawie między innymi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363). Stosownie do § 15 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  • wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
     
  • w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym składa wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy,
     
  • składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
     
  • dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego. Odczyt powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego. Raport stanowi załącznik do protokołu. Protokół sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Należy również podkreślić, iż niekiedy zaprzestanie używania kas fiskalnych skutkuje obowiązkiem zwrotu przez jednostkę ulgi otrzymanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej. Z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT wynika bowiem, że podatnicy są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania między innymi zaprzestaną ich używania.

Jeśli chodzi natomiast o zakup nowych drukarek fiskalnych, to według przepisów ustawy o rachunkowości każda drukarka fiskalna, która spełnia definicję środka trwałego określoną w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, czyli jest kompletna, zdatna do użytku, przeznaczona na potrzeby jednostki, a przewidywany okres jej ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok, może być zakwalifikowana do środków trwałych, bez względu na jej wartość początkową. Operację zakupu drukarki fiskalnej, jeśli jednostka zaliczy ją do środków trwałych, ujmuje się w księgach rachunkowych na podstawie faktury zakupu, zapisem:

   1) wartość brutto zobowiązania wobec dostawcy:
      – Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      – Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki" lub 21 "Rozrachunki z dostawcami",
   2) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      – Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Przyjęcia środka trwałego do używania, gdy jest kompletny i zdatny do użytku, dokonuje się zazwyczaj na podstawie dowodu "OT – Przyjęcie środka trwałego", zapisem:

      – Wn konto 01 "Środki trwałe",
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Jednostki mogą, na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości, stosować uproszczenia, jeśli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na przedstawienie sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyniku finansowego jednostki. W ramach uproszczeń można nie zaliczać do środków trwałych składników majątku nieprzekraczających wartości np. 3.500 zł (kwota zaczerpnięta z przepisów podatkowych; może być to też inna wartość ustalona przez jednostkę). Wartość tych składników odnosi się wówczas bezpośrednio w ciężar kosztów zużycia materiałów w miesiącu oddania ich do używania. W takim przypadku, wartość drukarki fiskalnej w cenie zakupu (nabycia) jednostka ujmie zapisem:

      – Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii"
         lub odpowiednie konto zespołu 5,
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.