Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (366) z dnia 20.03.2014
Amortyzacja urządzenia wymienionego w ramach gwarancji
Prowadzimy działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. Nabyliśmy urządzenie, które wprowadziliśmy do ewidencji środków trwałych i amortyzowaliśmy. Jednak urządzenie to w krótkim czasie kilkakrotnie było zepsute. W ramach gwarancji sprzedawca wymienił je na nowe. Czy nowe urządzenie powinniśmy amortyzować na zasadzie kontynuacji?
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie regulują zasad amortyzacji w przypadku wymiany środka trwałego na nowy. Trudno jednak kwestionować amortyzację na zasadach kontynuacji. Radzimy, by wymienione urządzenie wykreślić z ewidencji i wprowadzić do niej nowe.
Fakt wymiany środka trwałego na nowy powinien być odzwierciedlony w ewidencji środków trwałych. Nie zawsze bowiem nowy środek trwały jest identyczny z poprzednim. Egzemplarze nowego i starego urządzenia mogą różnić się oznakowaniem (np. numerami seryjnymi), a nawet parametrami technicznymi. Dlatego wyłączony z użytkowania środek trwały, który jest wymieniany w ramach reklamacji, podatnik powinien wykreślić z ewidencji środków trwałych. Następnie powinien wprowadzić do ewidencji nowy środek trwały.
W razie wymiany urządzenia nie ma potrzeby korygowania kosztów podatkowych o odpisy amortyzacyjne dokonane do momentu wyłączenia wadliwego urządzenia z użytkowania, jeśli w okresie dokonywania tych odpisów urządzenie służyło wykonywaniu działalności gospodarczej. Dokonując odpisów amortyzacyjnych od nowego urządzenia, należy jednak pamiętać o art. 16 ust. 1 pkt 48 updop. Stosownie do tego przepisu, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środka trwałego od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom m.in. na nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Skoro odpisy amortyzacyjne od wadliwego urządzenia zaliczane były do kosztów, pomniejszając tym samym podstawę opodatkowania, odpisy amortyzacyjne od nowo otrzymanego urządzenia w wysokości im odpowiadającej nie będą stanowiły kosztów podatkowych.
Wyjaśnienia wymaga również sposób ustalenia wartości początkowej nowego środka trwałego. Nowe urządzenie nie będzie dostarczone w ramach nowej umowy sprzedaży. Zatem będzie nabyte w ramach uiszczonego już wynagrodzenia. Z tego względu, co do zasady, wartość początkową nowego środka trwałego należy określić w takiej samej wysokości, jak wycofanego z użytku. Może jednak wystąpić sytuacja, że choć wymiana następuje w ramach gwarancji, to nabywca z pewnych względów ponosi koszty, np. dopłatę, bo dostarczone w ramach gwarancji urządzenie jest nowszej generacji. W takim przypadku w wartości początkowej trzeba także uwzględnić tę dopłatę. Taki sposób ustalenia wartości początkowej znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 grudnia 2013 r., nr IBPBI/2/423-1207/13/AK,IBPBI/2/423-1208/13/AK,IBPBI/2/423-1209/13/AK.
www.SrodkiTrwale.pl - Amortyzacja:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|