środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 32 (967) z dnia 10.11.2017

Jednorazowy odpis amortyzacyjny a środki trwałe nabyte w 2016 r.

Pod koniec 2016 r. nabyliśmy nowe środki trwałe (grupa 5 KŚT), które obecnie zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Czy uwzględniając obowiązujące od sierpnia br. nowe przepisy o jednorazowej amortyzacji, można objąć takie środki trwałe jednorazowym odpisem amortyzacyjnym w wysokości 100.000 zł?

Niestety nie. Prawo do jednorazowej amortyzacji w zakresie limitu 100.000 zł może dotyczyć wyłącznie środków trwałych nabytych i wprowadzonych do ewidencji począwszy od 1 stycznia 2017 r.

"Nowa" jednorazowa amortyzacja

Od 12 sierpnia br. w zakresie amortyzacji środków trwałych wprowadzono nową preferencję umożliwiającą dokonywanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych (por. art. 16k ust. 14-21 ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 22k ust. 14-21 ustawy o PDOF).

Mogą z niej korzystać wszyscy podatnicy, którzy nabędą fabrycznie nowe środki trwałe zaliczone do grupy 3-6 i 8 KŚT.

Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dokonuje się w roku podatkowym, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej kwoty 100.000 zł. Kwota 100.000 zł obejmuje sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wpłaty na poczet nabycia środka trwałego zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów.

Prawo do jednorazowej amortyzacji przysługuje pod warunkiem, że:

1) wartość początkowa jednego środka trwałego, nabytego w roku podatkowym, wynosi co najmniej 10.000 zł lub

2) łączna wartość początkowa co najmniej dwóch środków trwałych, nabytych w roku podatkowym, wynosi co najmniej 10.000 zł, a wartość początkowa każdego z nich przekracza 3.500 zł.

Jednak jak wprost wynika z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. poz. 1448), czyli ustawy wprowadzającej przedmiotową preferencję, ma ona zastosowanie do środków trwałych nabytych od dnia 1 stycznia 2017 r. i dokonanych od tego dnia wpłat na poczet nabycia tych środków.

Zatem środki trwałe nabyte przed dniem 1 stycznia 2017 r. pomimo tego, że zostały wprowadzone do ewidencji w 2017 r., nie mogą zostać objęte jednorazowym odpisem amortyzacyjnym do wysokości 100.000 zł.

Jednorazowa amortyzacja u podatników małych i rozpoczynających działalność gospodarczą

Zauważmy, że w sytuacji opisanej w pytaniu mogłaby istnieć możliwość dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, przewidzianego dla małych podatników, na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-13 ustawy o PDOF (odpowiednio art. 16k ust. 7-13 ustawy o PDOP).

Zgodnie z tymi regulacjami, podatnicy rozpoczynający działalność oraz mali podatnicy (w 2017 r. małym podatnikiem jest podatnik, którego przychody ze sprzedaży wraz z VAT w 2016 r. nie przekroczyły kwoty 5.157.000 zł) mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych. Jednorazowego odpisu dokonuje się nie wcześniej niż w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Można również stosować zasady ogólne, tj. dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc, co kwartał albo jednorazowo na koniec roku podatkowego.

W takim przypadku wysokość jednorazowego odpisu w danym roku podatkowym jest ograniczona limitem 50.000 euro. W 2017 r. jest to kwota 215.000 zł (w 2018 r. kwota ta będzie wyższa i wyniesie 216.000 zł).

Co istotne, jeżeli wartość początkowa środka trwałego jest wyższa od jednorazowego odpisu, to w kolejnym roku podatkowym podatnicy dokonują amortyzacji środka trwałego metodą liniową z zastosowaniem stawek z Wykazu (z ewentualną możliwością ich podwyższenia) lub według metody degresywnej. Suma odpisów amortyzacyjnych, w tym dokonanych w pierwszym roku podatkowym oraz niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie może przekroczyć wartości początkowej tego środka trwałego (por. art. 22k ust. 8 ustawy o PDOF oraz odpowiednio art. 16k ust. 8 ustawy o PDOP).

Tak więc jeżeli pytająca jednostka posiada w 2017 r. status małego podatnika, to w odniesieniu do środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji w 2017 r., mogłaby dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych (oczywiście do wartości limitu nieprzekraczającego 215.000 zł).

W takim przypadku bez znaczenia pozostawałby fakt dokonania nabycia przedmiotowych środków trwałych w 2016 r.

Dodajmy, że wykorzystanie limitu jednorazowej amortyzacji przewidzianego dla jednostek małych oraz rozpoczynających działalność gospodarczą do jednego środka trwałego nie odbiera prawa do korzystania z limitu w wysokości 100.000 zł w stosunku do innych środków trwałych nabytych począwszy od 1 stycznia 2017 r.

Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z art. 16k ust. 20 ustawy o PDOP (oraz odpowiednio art. 22k ust. 20 ustawy o PDOF), jeżeli w związku z nabyciem środka trwałego podatnik ma prawo do dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, o którym mowa w ust. 7 (przewidzianego dla małych podatników oraz rozpoczynających działalność) i ust. 14 (dotyczącego "nowej" jednorazowej amortyzacji), to dokonuje on odpisu amortyzacyjnego na podstawie ust. 7 albo 14.

www.SrodkiTrwale.pl - Amortyzacja:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.